Od maja, w pierwszy czwartek każdego miesiąca w koźmińskim magistracie pełni dyżur Powiatowy Rzecznik Konsumentów Mikołaj Lechman. Z nieodpłatnych porad i pomocy prawnej w zakresie ochrony praw konsumenta może skorzystać każdy. Koźminianie chętnie pukają do drzwi biura rzecznika.
Do najważniejszych zadań Powiatowego Rzecznika Konsumentów należy:
• bezpłatne poradnictwo prawne w zakresie ochrony interesów konsumentów,
• składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów,
• występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów
• wytyczanie powództwa i występowanie w sprawach o ochronę interesów konsumentów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Mikołaj Lechman przyjmuje interesantów w koźmińskim urzędzie w godz. od 8.00 do 16.00w budynku przy ul.Przyjemskich.
Od maja do lipca z pomocy i porad rzecznika skorzystało w Koźminie 15 osób. Każdy, kto chce by rzecznik wystąpił w jego sprawie do przedsiębiorcy musi wypełnić formularz, w którym wskaże dane osobowe i opisze przedmiot interwencji. Dobrze jeśli przed działaniami rzecznika, konsument złoży już reklamację.
Formularz jest dostępny w Urzędzie Miasta i Gminy Koźmin Wlkp.
Większość interesantów pukających do drzwi rzecznika praw konsumenta, zdecydowanie za późno poszukuje pomocy. Jest to już po fakcie, czyli po zawarciu niekorzystnej dla nich umowy lub transakcji.
– Współczesny rynek jest bardzo agresywny. Jego ofiarą padają często osoby starsze i samotne, które są mniej ostrożne w podpisywaniu umów i przyjmowaniu na siebie różnych zobowiązań. Do rzecznika trafiają w momencie, gdy już nie radzą sobie z sytuacją. Są to często tragiczne i trudne do rozwiązania sprawy. – mówi Mikołaj Lechman.
Rzecznik zachęca do ostrożności i rozwagi w kupowaniu towarów i usług. W razie wątpliwości przed faktem warto skorzystać z porady rzecznika. Warto śledzić również stronę internetową Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta, na której publikowane są ostrzeżenia konsumenckie i informacje przydatne konsumentom.
Data publikacji 10.08.2016r.
Tekst i foto: Agnieszka Flejsierowicz, UMiG